But first, let me take a Selfie
„Héj, pojď se vyfotit na fejsbuk a instagram, uděláme selfí! “,křičí na ulici jedna kamarádka na druhou.
Selfie, selfie všude, kam se podíváš. Ale víme vůbec, o co přesněji jde? Znáte historii?
Selfie je typ autoportrétu, pořízeného z ruky za pomocí mobilu a nebo digitálního fotoaparátu
Ve slovníku Oxford Dictionaries Online je popsán jako „fotografie sebe sama, běžně pořízená chytrým telefonem nebo webkamerou a nahrána na sociální síť“. Selfies jsou často určena pro publikování na sociálních sítích a sítích pro sdílení fotografií online, jako jsou Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest a Snapchat. V Koreji se často používá termínu selca(zkratka pro „self camera“). Selfies jsou většinou neformální snímky „z ruky“ či před zrcadlem. Na snímcích je zobrazen buď fotograf sám, nebo fotograf a tolik lidí, kolik se jich vejde do záběru. Skupinové selfies jsou označovány jako „group selfies“. V dubnu 2013 britský deník the Guardian zahájil natáčení série zvané Thinkfluencer, která dokumentuje fenomén selfie v Británii
Selfies existují v nestálé podobě přibližně od prvního uvedení přenosného fotoaparátu Kodak Brownie v roce 1900. Tehdejší metoda fotografování využívala zrcadla, kdy byl fotoaparát umístěn na stativ či na blízký objekt. Fotograf zachycuje často sama sebe při nastavování fotoaparátu.
Termín „selfie” byl rozšířen hlavně fotografem Jimem Krausem v roce 2005¨,ale tato autoportréty se objevují již velmi dávno před tím, než byly pojmenovány jako selfie.
Žena pořizující svůj autoportrét v zrcadle asi okolo roku 1900
Ruská vévodkyně Anastázie Nikolajevna se ve svých 13 letech stala
jedním z prvních teenagerů fotografující sebe sama za pomocí zrcadla, aby
napsala: „Zachytila jsem tento snímek, dívaje se do zrcadla.
výsledný snímek zaslala příteli. V dopise připojeném k fotografii
Bylo to velice těžké, mé ruce se třásly.“ Kodak Brownie, 1914
Na začátku roku 2000, před tím než se stal Facebook dominantní sociální sítí, byly fotografie sebe sama běžné hlavně na MySpace. Spisovatelka Kate Losse líčí situaci v období 2006 až 2009, kdy se stává Facebook více populární než MySpace. Fotky z MySpace, často amatérské, rozmazané, přesvětlené špatným užitím blesku a často focené před zrcadlem v koupelně jsou považovány novými uživateli Facebooku jako projev nevkusu. Oproti tomu jsou portréty objevující se na Facebooku dobře zaostřené, kvalitní a méně formální. Podle Kate Losse vzestup a zpopularizování selfies souvisí hlavně s příchodem dostupné technologie, jako je možnost fotografování předním fotoaparátem mobilního telefonu (iPhone 4,HTC,Samsung) a aplikacemi typu Instagram.
Popularita
Zpočátku byly selfies populární hlavně mezi mladými lidmi, avšak popularita tohoto fenoménu se rozšířila i na dospělé a dokonce i mezi slavné osobnosti, jako jsou zpěváci, sportovci, herci nejčastějí v Anglii nebo Spojených státech amerických Mezi osobnosti, které publikovali „selfie“, se zařadil i současný papež František. Na internetu se objevují i žebříčky celebrit podle počtu publikovaných „selfies“. Charakter „selfies“ umožňuje celebritám osobnější přístup k šíření své popularity médii, protože autorem fotografie je přímo celebrita.
Kolik, jak, kdo a kde?
- V prosinci roku 2012 magazín Time zaznamenal, že se slovo selfie objevilo mezi deseti nejpoužívanějšími výrazy roku 2012 (podle „Time top 10 buzzwords“).
- Přestože selfies existují již roky, teprve roku 2012 se tento termín rozšířil masově. Podle průzkumu z roku 2013, dvě třetiny australských žen ve věku od 18 do 35 let pořizují „selfies“, hlavně pro publikování na Facebooku.
- · Podle ankety výrobce mobilních telefonů a fotoaparátů Samsung vyplývá že 30% veškerých fotografií pořízených lidmi ve věkovém rozpětí 18-24 let tvoří právě selfies. V roce 2013 slovo „selfie“ stalo natolik běžným, aby bylo zařazeno do online slovníku Oxford English Dictionary a zároveň se stalo slovem roku.
- Skupinová selfie vyfocená na předávání Oscarů v roce 2014 se stala nejsdílenějším snímkem všech dob, retweetovalo ji přes 2 miliony lidí. Posléze se ale ukázalo, že šlo o úmyslnou reklamu obsahující product placement od Samsungu.
- Na Instagramu se nachází něco kolem 110 miliónů autoportrétů a každým dnem přibývají
- „Skupina“ The Chainsmokers vydala song #Selfie, který se stal za poslední měsíce doslova hitem a hymnou všech co „selfies“ fotí
Chvála voní nebo smrdí, aneb jak to vidí sociologové
Půvab „selfies“ vychází z jednoduchosti jejich pořizování a sdílení, ale také z možnosti jak kontrolovat způsob prezentace své osoby na internetu. Mnoho „selfies“ mají pro autora pochvalný charakter, obzvláště mezi přáteli, od kterých se očekává kladný ohlas na tyto snímky. Nicméně studie Facebooku z roku 2013 ukazuje, že časté publikování snímků „selfie“ se týká hlavně uživatelů, kteří mají na síti malou sociální interakci.( vzájemné působení, jednání, ovlivňování všude tam, kde se klade důraz na vzájemnost a oboustrannou aktivitu. Přední autor tohoto výzkumu poznamenává, že ti, kteří příliš často publikují fotografie na Facebooku, riskují poškození vztahů v reálném životě. Tedy, že uživatelé se až nezdravě pomocí těchto snímků snaží, přitáhnou pozornost na svou osobu. Uživatelé aplikace Snapchat posílají svým přátelům záměrně nehezké fotky sebe samých jako projev humoru. Publikování těchto neatraktivních fotek se stalo běžným v roce 2010, z části díky své humorné povaze, ale v některých případech se jedná o reakci na přílišné narcistní pojetí těla a přemíru sexuality u mnoha „selfies“. (Narcistní / Narcis člověk který chová lásku k sobě samému v přemíře.) Na Facebooku se taky objevuji autoportréty vypracovaných postav v plavkách anebo se všemi známým duckfacem ( rty, připomínají kachní zobák – pozn.red.)